cliëntenraad
Wat is een cliëntenraad?
De cliëntenraad is, voor iedereen die betrokken is bij de zorg‑ en dienstverlening, de enige die kan praten vanuit de ervaringen van cliënten. De cliëntenraad is daardoor als het ware de stem van de cliënt.
Waarom een cliëntenraad? Voor Stichting Hilton zorg en welzijn Limburg staat de wens van de cliënt centraal. Daarom willen we voortdurend weten wat de wensen zijn van onze cliënten, wat ze vinden van de geboden zorg en alles daaromheen. De cliënt wordt gehoord in de cliëntenraad. De raad behartigt de gezamenlijke belangen van de cliënten en oefent via overleg met de directie invloed uit op het beleid.
Samenstelling Cliëntenraad Stichting Hilton zorg en welzijn Limburg
Op dit moment is de cliëntenraad nog in oprichting
De rechten
De cliëntenraad heeft het wettelijk recht om gevraagd en ongevraagd advies te geven aan de directie van Welzijnszorg ZuidLimburg over de zorg‑ en dienstverlening. Zij heeft recht op informatie over onder andere het zorgbeleid en de klachtenregeling. De cliëntenraad en de directie komen voor periodiek overleg bij elkaar.
De werkzaamheden
Binnen de cliëntenraad praat de cliënt niet alleen mee over de geboden zorgverlening, maar ook over de ontwikkelingen binnen Stichting Hilton zorg en welzijn Limburg. Dankzij deze raad kan de organisatie actief aandacht besteden aan onderwerpen die bij de cliënten leven. De cliëntenraad is de spreekbuis namens de cliënten, behartigt belangen van cliënten en adviseert de directie. Om deze functie goed uit te voeren, is contact met de cliënt erg belangrijk.
Welke thema's vindt de cliëntenraad belangrijk?
Zorginnovatie
Veiligheid
Gezondheid en hygiëne
Mentale verzorging en maatschappelijke ondersteuning
Verbeteracties en deskundigheid
Klanttevredenheid en service
Jaarlijks publiceert de cliëntenraad een jaarverslag waarin wordt weergegeven wat de deze raad het afgelopen jaar heeft gedaan. Ook geeft zij in dit verslag inzicht in de plannen voor het komende jaar. Volgend jaar zal hier gevolg aan gegeven worden